X
تبلیغات
کاویان

امسال چهارمین سالی است که مجموعه فرهنگی هنری باربیکن در لندن به مناسبت ماه رمضان و برای نشان دادن سنت های موسیقایی در کشورهای اسلامی، از گروههای مطرح موسیقی در این کشورها دعوت می کند تا در جشنواره "شبهای رمضان" شرکت کنند






ادامه مطلب
+ نوشته شده توسط شکوفه در پنجشنبه 1387/07/11 و ساعت 2:5 |

تاريخ كنسرت «همايون شجريان» در تهران مشخص شد

خبرگزاري فارس:همايون شجريان به همراه گروه دستان 27 تا 30 مرداد در تالار بزرگ كشور كنسرت مي‌دهد.


 


ادامه مطلب
+ نوشته شده توسط شکوفه در سه شنبه 1387/03/07 و ساعت 21:13 |

کنسرت گروه شهناز به خوانندگی استاد مجمد رضا شجریان تابستان امسال در تالار بزرگ کشور برگزار می شود.
به گزارش خبرنگار مهر ، دراین کنسرت، گروه "شهناز" که قبلا به نام رودکی فعالیت داشت استاد شجریان را در اجرای قطعاتی در دستگاه همایون و با اشعاری از مولانا ،حافظ و سعدی همراهی خواهد کرد.
مجید درخشانی سرپرست گروه شهناز قبلا از انتشارنخستین آلبوم این گروه با صدای شجریان خبر داده بود که آواز این آلبوم را استاد شجریان قبل از سفر به آمریکا و کانادا خوانده است.
در این اثر پیش درآمد در همایون، زنگ شتر،چهار مضراب در بیداد، تصنیف "ما ز یاران چشم یاری داشتیم "از ساخته های استاد شجریان و همچنین تنظیم جدید بر قطعه "باد صبا" از آثار حسام السلطنه ضبط شده است که همزمان با اجرای کنسرت در تهران ارائه می شود.
لازم به ذکر است که "سینا جهان آبادی" نوازنده کمانچه ،"شاهو عندلیبی" نی،"حامد افشاری" قیچک باس،"مهرداد ناصحی" قیچک آلتو،"کاوه معتمدیان" کمانچه ، "رادمان توکلی" تار ،"رامین صفایی" سنتور ، "حمید قنبری" تنبک،"حسین رضایی نیا"دف،"محمدرضا ابراهیمی"عود،"مژگان شجریان" سه تار و عمیدی بم تار و رباب اعضای گروه موسیقی "شهناز" هستند

+ نوشته شده توسط شکوفه در یکشنبه 1387/02/29 و ساعت 13:39 |

 


 

در نشست خبري محمدرضا لطفي اعلام شد

شيدايي‌ها قطعات جديد لطفي را اجرا مي‌كنند

خبرگزاري فارس:در كنسرت گروه‌هاي سه‌گانه شيدا كه 26 تا 28 ارديبهشت در تالار بزرگ كشور برگزار مي‌شود،لطفي قطعات جديدش را اجرا مي‌كند.

به گزارش خبرنگار موسيقي فارس،در نشست خبري كه صبح امروز در مؤسسه آواي شيدا برگزار شد،محمدرضا لطفي گفت:طبق برنامه‌ريزي‌هاي انجام شده قرار بود اولين كنسرت من شخصي و به صورت بداهه نوازي باشد و قول داده بودم كه كنسرت بعدي به صورت گروهي برگزار شود به همين جهت از يك سال پيش زير نظر من سه گروه همنوازان شيدا،بانوان شيدا و بازسازي شيدا راه‌اندازي و تمرينات خود را آغاز كردند.
وي افزود: گروه 12 نفره بانوان شيدا اولين گروهي بود كه تشكيل شد و براي نزديك شدن به مكتب نوازندگي 14-13 ماه تمرين داشتند.سپس گروه 15 نفره همنوازان شيدا و گروه 9 نفره بازسازي 8شيدا تشكيل شد و قرار است بعد از حدود يكسال و اندي از زمان تشكيلشان 26، 27 و 28 ارديبهشت براي اجرا به روي صحنه بروند.
اين آهنگساز ادامه داد: براي اينكه مخاطبان شاهد شنيدن موسيقي در فضاهاي مختلف باشند تصميم گرفتم سه گروه با هم اجرا داشته باشند به طوري كه در بخش اول گروه بانوان و بازسازي شيدا و در قسمت دوم همنوازان شيدا اجرا خواهند داشت.



ادامه مطلب
+ نوشته شده توسط شکوفه در یکشنبه 1387/02/01 و ساعت 11:16 |

 

079581.jpg

 
«من طربم» عنوان آلبومى از مجيد درخشانى است كه در حقيقت كارنامه ۲۰ ساله از تجربيات هنرى و نوعى تاثير و تاثر از كارهاى هنرى چند دهه تجربه او را تشكيل مى دهد. مجيد درخشانى آهنگساز و خواننده و نوازنده تار و سه تار در اين اثر سازهاى كلاسيكى چون كنترباس و ويولنسل را در كنار سازهاى ايرانى قرار داده است.«من طربم» شامل تصنيف «عشق تو» در ماهور، «سه تار»، تصنيف «بوى عشق» و «سفر به خير» در بيات اصفهان، تصنيف «من طربم» در شور، آواز براى گروه نى در دشتى، تصنيف «ما را بس» در بيات ترك، تصنيف «صورتگر» در ماهور و چهارمضراب، سنتور و تصنيف «بى من مرو» در نوا است.مجيد درخشانى متولد ۱۳۳۶ است و آلبوم هاى «قاصدك»، «بى كران» و «در خيال» را در كارنامه خود دارد و با محمدرضا شجريان همكارى هاى بسيارى داشته است. آلبوم «من طربم» بعد از چندين سال سكوت، از اين آهنگساز روانه بازار شده در حالى كه درخشانى در اين مدت از اجراى صحنه اى نيز دور بوده است. جواد بطحايى، نيما سليمى، اميرعباس زارع، سامر حبيبى، سهيل صادقى، شروين مهاجر، فرهاد زالى، پارسا احتشامى فر، عليرضا خورشيدفر و كريم قربانى ديگر نوازندگان اين اثر را تشكيل مى دهند و موسسه فرهنگى هنرى نواى شبديز آن را منتشر كرده است.
+ نوشته شده توسط شکوفه در یکشنبه 1386/11/21 و ساعت 11:29 |


همایون شجریان نخستین کنسرت مستقل خود را با همراهی گروه موسیقی "دستان" در شامگاه 4 بهمن در ونیز اجرا می کند

تنها دو روز به آغاز تور کنسرت گروه موسیقی "دستان" زمان باقی است و آخرین تمرین این گروه موسیقی شامگاه گذشته در موسسه فرهنگی دل آواز برگزار شد.کنسرت گروه موسیقی دستان در دو بخش برگزار می شود؛ قسمت اول این کنسرت با آهنگسازی حمید متبسم در آواز دشتی اجرا می شود ؛"تصنیف عاشقانه" با شعری از حمید متبسم ،ساز و آواز "بوی عشق" بداهه خوانی اشعار سعدی ،تصنیف "قیژک کولی" از محمدرضا شفیعی کدکنی، ساز و آواز "کمند زلف" بداهه خوانی کلام حافظ و تصنیف "زهی عشق" با شعری از مولانا از جمله قطعات بخش اول کنسرت گروه موسیقی "دستان" است




مجموع قطعات قسمت دوم از ساخته های سعید فرجپوری در آوازاصفهان است و قرار است در این بخش قطعات "اشتیاق"(بی کلام )، تصنیف "چین زلف " با شعرعطار نیشابوری، تصنیف "اسرار عشق" با شعری از حافظ ،ساز و آواز "دلشده" بداهه خوانی اشعار عراقی و تصنیف "وطن" با شعر سیاوش کسرایی اجرا شود ؛ همچنین قطعاتی چون ساز و آواز "خورشید آرزو" و "عشق پاک" از اشعار فریدون مشیری با آهنگسازی همایون شجریان در بخش ویژه این کنسرت اجرا می شود.اجرای قطعات در آوزا اصفهان که از ساخته های فرجپوری است آغازگر تمرینات گروه موسیقی "دستان" بود؛ اتفاق نظر جمع بر سر مجموع آثار ساخته شده بود یکی از ویژگی های مثبت گروه موسیقی دستان بود به این معنا که در طول تمرین همه اعضا نسبت به خوب و یا بد بودن اجرا نظر داشتند و در نهایت با اتفاق نظر جمع اقدام به تغییر و یا بازسازی قطعات می کردند ونکته ای بود که خود فرجپوری نیزبر آن نظر داشت و به همدلی اعضا با یکدیگر تعبیر کرد






قطعات انتخاب شده در بخش دشتی بار عشقی و عاطفی داشت و از نکات قابل توجه آهنگسازی حمید متبسم بود و این درحالی است که در بخش دوم اغلب قطعات انتخاب شده دارای مضامینی اجتماعی بود.در فاصله استراحت بین دو بخش حمید متبسم آهنگساز مقیم هلند از ویژگی قطعات بخش دشتی گفت : اشعار و به طبع ملودی های بخش دشتی بار عشقی ، عاطفی دارد و تنها تصنیف "عاشقانه" که شعر و موسیقی آن نیز مال خودم است تا اندازه ای شخصی و به نوعی حدیث نفس است.وی در ادامه خاطرنشان کرد : در تصنیف های بعد که از اشعار کدکنی ،مولانا و حافظ انتخاب شده آن فضای عاشقانه را که از آغاز در نظر داشته ام در اجرا حفظ شده است به این معنا که از فضایی آرام و عاشقانه شروع می شود و در اوج به هیجان زیبا و در نهایت به نوعی عرفان می رسد





این نوازنده تار درادامه به برداشت های خود از اشعار مولانا اشاره کرد و گفت : برداشت از اشعار مولانا بسیار متفاوت است و هرفرد به فراخور حال خویش از این اشعار بهره می گیرد به گمان من مجموع این برداشت های شخصی به خاطر انتزاعی بودن اشعار و همچنین چگونگی برقراری ارتباط با آنها است از همین رو اغلب اشعار مولانا را اشعاری عرفانی تعریف می کنند اما من جنبه های عاشقانه این اشعار را برداشت کرده ام و تمام این مقدمات را برای این چیدم که متذکر شودم درانتخاب اشعار مولانا بیش ازهر عنوانی جنبه موسیقایی شعر مد نظرم بود و هیچ اصراری بر عرفانی بودن اشعار نداشتم. حمید متبسم درخصوص نخستین حضور مستقل همایون شجریان گفت : همایون شجریان توانایی های ویژه و منحصر به فردی دارد که به نظرمن باید خیلی زودتر اجرایی مستقل از پدر را تجربه می کرد ولی با همه این اصاف خیلی خوب و ریزبینانه عمل می کند و آنچه را که من در بخش دشتی شنیدم حال و هوای مناسبی دارد و بسیار راضی هستم






پس از پایان صحبت های متبسم بخش دوم تمرینات در آواز دشتی آغاز شد و پس از پایان سعید فرجپوری کم و کیف برگزاری این کنسرت گفت : مجموع قطعات جدید است و قرار است پس از پایان تو کنسرت اروپا این آثار را در رادیو برلین ضبط کنیم و همزمان با برگزاری کنسرت "دستان" در تهران که مرداد ماه سال آینده برگزار می شود را منتشر کنیم.این نوازنده کمانچه در ادامه خاطرنشان کرد : حدود یک سال و نیم روی مجموع قطعات در بخش اصفهان کار کردم و به نوعی با آن زندگی کرده ام و مدام درحال پالایش قطعات و صیقل دادن آنها بودم و خوشبختانه با موافقت همه اعضا مواجه شد

وی در باره محتوای کار گفت : بار مضامین اجتماعی بخش نخست (آواز اصفهان )بیش از آواز دشتی است و مجموع قطعات آن به خصوص تصنیف "وطن" سیاوش کسرایی را بسیار دوست دارم .فرجپوری درپایان خاطرنشان کرد : حدود 12 روز است که مجموع تمرین های خود را آغاز کرده ایم و از مجموع کار راضی هستم و خوشبختانه در آواز همایون به آنچه مورد نظرگروه بود رسیدیم . لازم به ذکر است مجموع کنسرتهای گروه موسیقی "دستان" در ایتالیا، سوئد، نروژ و انگلیس در هلند برگزار می شود و برنامه ریزی کنسرت موسیقی "دستان"توسط حسین بهروزی نیا انجام شده است؛پژمان حدادی نوازنده تنبک ، حمید متبسم تار و سه تار، حسین بهروزی نیا بربط ،بهنام سامانی دف، دمام و کوزه و سعید فرجپوری نوازنده کمانچه اعضای اصلی گروه موسیقی "دستان" هستند


 
+ نوشته شده توسط شکوفه در چهارشنبه 1386/11/03 و ساعت 13:9 |

با آرامش نشسته بود. انگار که نه انگار امروز خبریه. پریروز که باهاش تلفنی صحبت کردم گفت بابا خبری نیست بی خیال. همش منتظر بود که گروه موسیقی بیان اجرا کنند. به من هم گفت ازشون فیلم بگیر گفتم حافظه زیاد ندارم، می خوام بذارم برای برنامه بعدی گفت نه یک کم فیلم بگیر گفتم چشم (آخه مگه می شه بهش نه گفت مخصوصا امروز!!!) هیچی حالا تا گروه آماده شدند اجرا کنند من دوربینمو آماده کردم حالا مگه مجید دف می زد!!! خلاصه تا مجید دفشو بلند کرد حافظه این گوشی هم تموم شد!!! تا به خودم جنبیدم که از فایل ها پاک کنم دف هم تموم شد!!!

در همین حال و هوا بودیم که مجری اعلام کرد که قراره یک کلیپ پخش شه که از خوش شانسی به دلایل فنی این قسمت برنامه کنسل شد.

بعد یکی از اساتید به روی سن رفت و گفت به خاطر روز دانشجو اسامی 3 تن از دانشجویان که معدل بالای 17:30 داشته و مقاله و کتاب و ... (جای استاد خالی که سر مقاله و کیفیت و آی اس ای اون یک گفتگوی حسابی انجام بشه) داشته اند را به عنوان دانشجوی نمونه تعیین کرده اند و اعلام داشتند که به شاگردهای اول و دوم نوت بوک می دهند. من که رفته بودم ردیف های جلو تا فیلم بگیرم تو دلم به خودم گفتم خوش به حال اونی که نوت بوک می گیره !!!  داشتم توی خواب و خیال سیر می کردم که یک دفعه نام آشنایی به گوشم رسید. سرکار خانم مریم دهقان. آره اونی که از اول با آرامش نشسته بود و منتظر شنیدن موسیقی بود مریم بود. اونی که شاگرد نمونه دانشگاه پلی تکنیک (دانشکده برق شده بود) مریم بود. اونی که نوت بوک رو هدیه گرفت مریم بود. مریم با آرامش رفت هدیشو گرفت و اومد پیش من و طاهره. دست طاهره هم درد نکنه یه دسته گل خوشگل براش گرفت و از اول برنامه پیش مریم بود. مجید هم بعد از اجرا برای ادامه برنامه مونده بود.

مریم جان امیدوارم در تمام مراحل زندگی موفق باشی .

+ نوشته شده توسط شکوفه در شنبه 1386/09/17 و ساعت 20:7 |
کنسرت گروه عارف به سرپرستي پرويز مشکاتيان













+ نوشته شده توسط شکوفه در پنجشنبه 1386/09/08 و ساعت 17:57 |
دستگاه
 

هر دستگاه موسیقی ایرانی، توالیی از پرده‌های مختلف موسیقی ایرانی است که انتخاب آن توالی حس و شور خاصی را به شنونده انتقال می‌‌دهد. هر دستگاه از تعداد بسیاری گوشه موسیقی تشکیل شده است و معمولا" بدین شیوه ارایه می‌شود که از درآمد دستگاه آغاز می‌کنند، به گوشه اوج یا مخالف دستگاه در میانه ارایه کار می‌‌رسند، سپس با فرود به گوشه‌های پایانی و ارایه تصنیف و سپس رِنگی اجرای خود را به پایان می‌‌رسانند.هفت دستگاه ردیف موسیقی سنتی ایرانی و یک دستگاه عربی که کاربری زیادی دارد عبارت‌اند از:

 آواز

http://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%85%D9%88%D8%B3%DB%8C%D9%82%DB%8C_%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86%DB%8C

+ نوشته شده توسط شکوفه در شنبه 1386/07/14 و ساعت 20:46 |

گروه عارف سازهايشان را براي اجرا كوك مي‌كنند

گروه موسيقي عارف به سرپرستي «پرويز مشكاتيان» تمرينات خود را براي اجرا در تاريخ‌هاي 14 تا 18 آبان در تالار وزارت كشور آغاز كردند

گروه عارف متشكل از «كيوان ساكت»، «بهداد بابايي»، «محمد دلنوازي»، «بهرام ساعد»، «سيامك آقايي»، «رضا آبايي»،«آرش كامور»، «نويد دهقان»، «جهانگيري»، «خاك طينت»،«نويد افقه»،«عليرضا جواهري» و «حسن ناهيد» تمرينات خود را در كنار «مشكاتيان»آغاز كرده‌اند تا در طي روزهاي 14 تا 18 آبان در تالار وزارت كشور به روي صحنه بروند. به گفته «پرويز مشكاتيان» در اين اجرا كه بدون تنفس خواهد بود سه خواننده گروه را همراهي خواهند كرد به طوري كه در بخش اول «سپيده رئيس سادات» به همراه «مهدي رحمتي» كه براي اولين بار معرفي مي‌شود خوانندگي را بر عهده دارند و در بخش دوم «حميدرضا نوربخش» در تركيب گروه قرار مي گيرد.
در اين كنسرت قطعاتي در دستگاه شور متشكل از شور، ابوعطا، بيات ترك، افشاري، دشتي و كردبيات اجرا مي‌شود.در قسمت بيز كنسرت نيز «آيين» پسر «مشكاتيان» در تركيب گروه قرار مي‌گيرد و قطعه ققنوس را اجرا مي‌كنند

 

+ نوشته شده توسط شکوفه در سه شنبه 1386/07/10 و ساعت 0:1 |

شجريان در اصفهان و تبريز كنسرت مي‌دهد

محمدرضا شجريان به همراه گروه آوا آبان‌ماه در تبريز كنسرت مي‌دهد. اصفهان نيز شهر بعدي مورد نظر شجريان براي اجراي كنسرت است

مجيد درخشاني گفت:به دنبال اجراهاي استاد «شجريان»در شهرستانها،در حال حاضر اجراي گروه آوا در تبريز در آبان‌ماه قطعي شده و تنها صحبت در خصوص تاريخ دقيق اجراست.وي افزود:بعد از تبريز، استاد اصفهان را براي كنسرت در نظر گرفته‌اند اما هنوز به طور قطع اين برنامه اجرا مشخص نشده است. اين نوازنده تار در خصوص قطعات اجرايي در تبريز اظهار داشت:تمام قطعاتي را كه در تالار وزارت كشور اجرا كرده‌ايم در تبريز نيز مي‌نوازيم. «درخشاني»در خاتمه خاطر نشان كرد: در جلسه اين هفته گروه،برنامه اجرا در اصفهان كاملا مشخص مي‌شود



+ نوشته شده توسط شکوفه در سه شنبه 1386/07/03 و ساعت 23:4 |

سیما بینا،‌ بانوی ترانه های محلی در استرالیا























 

+ نوشته شده توسط شکوفه در سه شنبه 1386/07/03 و ساعت 23:2 |



هشتاد و نه تکنواز و 29 گروه دف نواز از 20 استان کشور در سومین جشنواره موسیقی دف نوازان با یکدیگر رقابت می کنند

کیوان ساکت یک از داوران جشنواره دف نوازان سنندج گفت : منتخبین از میان 200 اجرای تک نوازی و گروه نوازی ضبط شده به دفتر جشنواره انتخاب شده اند که در بخش تک نوازی 18 نوازنده مرد و 38 نوازنده زن در رده سنی 18 سال به بالا و 21 نوازنده مرد و 12 نوازنده زن در رده سنی 12 تا 18 سال با یکدیگر رقابت می کنند.وی در ادامه خاطر نشان کرد : در بخش مسابقه گروه نوازی این جشنواره 7 گروه از بانوان و 22 گروه از آقایان شرکت دارند.لازم به ذکر است در سومین جشنواره موسیقی دف نوازان سنندج که در روزهای 8 و 9 شهریورماه برگزار می شود؛ از زنده یاد خلیفه میرزا آغه غوثی و اجرای گروه های موسیقی نواحی ایران تقدیر به عمل می آید

http://www.radioayeneh.se

+ نوشته شده توسط شکوفه در چهارشنبه 1386/06/07 و ساعت 23:48 |
گزارشی از "کنسرت موسیقی ایرانی"

محمود فرهمند بافی (تنبک)

مسعود حبیبی (دف)

سینا سرلک (آواز)

سامان احتشامی (پیانو)

کوروش بابایی (کمانچه)

دیروز ساعت ۵:۴۵ مورخ ۱۳/۵/۱۳۸۶ به تالار وحدت رفتیم. برای دیدن کنسرت موسیقی ایرانی. جای اونایی که نبودند خالی (استاد و بقیه بچه ها). اجرا شامل دو قسمت بود. قسمت اول بی کلام و قسمت دوم با کلام.

اول برنامه فرهمند با تنبک احتشامی رو که پیانو میزد همراهی کرد و بعد از قطعه اول حبیبی و بابایی روی سن اومدند.

بعد از تنفس یک قطعه بدون حضور سرلک اجرا شد و بعد از اون سرلک به روی سن اومد. که چند قطعه با کلام با حضور او اجرا شد.

با توجه به اجرای همین گروه که دفعه پیش به همراه بچه ها دیدیم. حال و هوای این کار فرق می کرد. حبیبی از تکنیک هایی که در کتاب سومشون وجود داره بیشتر استفاده کردند. تماشاگرا هم در وقت تنفس از دف نوازی خیلی تعریف می کردند و جالب تر از همه این بو که تک نوازی رو با دف کوچیک انجام دادند که به نظر من ای کاش با دف بزرگ انجام می شد چون صداش  بهتر.

حین اجرای قطعات سامان احتشامی سر جاش یک دفعه یک دایره دستش گرفت و سری جهت ادای احترام به حبیبی تکون داد و با کمانچه و تنبک شروع به دایره زدن کرد. بعد از یه مدت زمان کوتاه حبیبی هم دفشو برداشت و شروع به نواختن کرد.

 

+ نوشته شده توسط شکوفه در یکشنبه 1386/05/14 و ساعت 16:23 |
قرار بود این کاست رو استاد معرفی کنه و من پیش دستی کردم!!

.

نخستین دیداز بامدادی

"نخستین دیدار بامدادی" اثری جاودان از کیهان کلهر و پژمان حدادی نوازنده تنبک که در دستگاه چهارگاه اجرا شده است.

کیهان کلهر در مورد این آلبوم اینگونه بیان میکند:

کار حاضر در سال 1375 ضبط و در خارج از ایران به بازار عرضه شد.به دلایل فراوان از جمله مشغله کاری،مجال عرضه این کار و کارهای دیگر برایم پیش نیامده بود، که جای پوزش دارد.چه اینگونه کار باید اول در ایران عرضه شوند.دیگر اینکه موسیقی زمان حال است و باید حتی الامکان در زمان تولید به گوش شنونده آن برسد.

نوازنده،دید و سلیقه شخصی،تکنیک او و سایر عوامل، همه و همه در طول زمان دستخوش تغییر و تحول هستند.

از طرفی نیز باید در نظر داشت که در زمینه بداهه نوازی و بویژه در زمینه نوازندگی کمانچه فعالیت به قدری محدود بوده و هست که حتی یک کار دیگر هم می تواند برای علاقه مندان و هنرجویان این ساز قابل استفاده باشد. به خصوص که از دیدگاهی متفاوت در شیوه نوازندگی برخوردار باشد،تا در کنار دیگر مکاتب سنتی و معمول نوازندگی کمانچه به فرهنگ نوازندگی این سازجهتی متفاوت بدهد.

از نکات قابل ذکر این که تمام قطعات این اثر به شیوه بداهه و یکپارچه نواخته و ضبط شده و حتی در قطعات ضربی نیز این رویه پیگیری شده است و تنها ابتدا و انتهای این قطعات مشخص بوده است.

کیهان کلهر

این کار شامل سه بخش است :

1-سوار در صبح

2-بداهه نوازی بر اساس گوشه های درآمد،نغمه،زنگ شتر،زابل ،مخالف،منصوری

3-نخستین دیدار بامدادی

/http://keyhankalhor.blogfa.com

 

+ نوشته شده توسط شکوفه در جمعه 1386/05/05 و ساعت 0:10 |
ساعت 45/19 وارد كاخ نياوران شدم.بعد از عبور از غرفه آواي شيدا كه آثار «لطفي »را براي فروش به معرض ديد گذاشته بود و بروشورهاي برنامه را به مشتاقان به مبلغ 1000 تومان مي‌فروخت وارد فضاي اصلي كه با هزاران صندلي پر شده بود،شدم.طبق اعلام قبلي،برنامه بايد 15 دقيقه ديگر شروع مي‌شد،اما نيم بيشتر صندليها خالي و به انتظار هنردوستاني نشسته بودند كه مي‌خواستند بعد از 25 سال صداي ساز لطفي را بشوند.لطفي در كنفرانس مطبوعاتي كه چند ماه پيش برگزار كرده بود،از بي‌مهري و بي لطفي هنرمنداني ياد كرده بود كه سالها پيش با او فعاليت مي‌كردند اما وقتي از صندلي‌هاي رديف اول گذشتم «شهرام ناظري»،«پرويز مشكاتيان»،«عزت الله انتظامي»،«محمد احصايي»،«اكبر زنجان‌پور»،«سايه»،«شفيعي كدكني»،«مجيد درخشاني» و... را ديدم كه شايد زودتر از بقيه افراد به كاخ آمده بودند





بعد از 45 دقيقه تأخير«لطفي»با «محمد قوي‌حلم»كه هر دو لباس سفيد بر تن داشتند، وارد سني شدند كه دورتادور آن شمع هاي سفيد و گلدان‌هاي گل قرار گرفته بود و از زمين چند متري فاصله داشت و از آنجايي كه به عكاسان خبري اجازه حضور و عكاسي از اين برنامه را نداده بودند ،مردم جاي خالي آنها را با دوربين‌هايشان پر كرده بودند و پي در‌پي از زمان حضور اين دو نوازنده عكس مي‌گرفتند. برنامه با تكنوازي تار «لطفي»آغاز شد و چون نيم بيشتر مردم به دليل دور بودن از صحنه، امكان ديدن او را نداشتند چشم به مانيتورهاي دوطرف كاخ دوخته بودند. بعد از چند دقيقه نواختن ،تمبك «قوي حلم» نيز براي همراهي با او به صدا درآمد و هر دو چند قطعه را نواختند


در زماني كه همه محو تار نوازي لطفي شده بودند او به يكباره شروع به خواندن كرد. قطعه بعدي را با شعر مستي ما از مي است مستي ما از ني است، آغاز و در قطعه بعدي به دكلمه خواني پرداخت. وقتي اين هنرمند در حضور ديگر بزرگان موسيقي ساز مي‌زد و مي‌خواند اين تصور در ذهنها نقش مي‌بست كه اي كاش خواننده‌اي از گروه شيدا و يا عارف دهه 60 و 50 او را همراهي مي‌كرد اما صد افسوس كه اين رويايي بيش نبود و لطفي خواسته بود كه به تنهايي روي صحنه حاضر شود





لطفي بخش اول برنامه را با قطعه‌اي در مدح حضرت علي(ع ) ( هو مددي علي علي ) و با دف زدن به پايان برد و براي 15 دقيقه تنفس اعلام شد.در اين زمان كه به 45 دقيقه تبديل شده بود اكثر تماشاچيان درباره بخش اول به گفت‌و گو پرداخته بودند يكي ناراضي از صداي «لطفي»، يكي سردرگم از تفكر موسيقايي او و ديگري در عجب از نبود ديگر بزرگان موسيقي در كنارش و.... در گوشه‌اي ديگر از كاخ چند نفر از فضاي موسيقايي حاكم بر كاخ تأثير گرفته بودند و با فرض خواننده بودن،صداي خود را منطبق بر موسيقي روي موبايل هايشان كرده بودند



بعد از پايان تنفس، «لطفي»به همراه «قوي حلم»كه او را در برنامه‌هاي خارج از كشور نيز همراهي مي‌كرد با تشويق مردم به روي سن آمد و كمانچه را به دست گرفت.در ابتدا «قوي حلم»دست بر روي سازش گذاشته بود و به ساز لطفي هنگام نواختن خيره شده بود.اما اين حس تنها براي چند لحظه بود چرا كه او بايد در اجراي قطعات بعدي «لطفي»را همراهي مي كرد

كنسرت لطفي بر اساس بداهه‌نوازي بود و اين بداهه تنها به ساز زدنش اختصاص نداشت بلكه تمام رفتارهاي اين هنرمند نيز بر اين اساس شكل گرفته بود چرا كه بعد از مدتي ساز زدن بر 2 كتاب حافظ كه در كنارش بود تفالي زد و هر دو را در مقابلش قرار داد و به يكباره سه تار به دست گرفت و شروع به زدن و خواندن كرد. شب اول كنسرت «محمدرضا لطفي»با سه تار نوازي او به پايان رسيد و با تشويق‌هاي پي‌در پي مخاطبان صحنه را ترك كرد تا خود را براي اجراي امشب آماده كند


 

منبع: http://www.radioayeneh.se/guestbook/gbook.php?page=2&PHPSESSID=49e6b41058a1326207e992a8b13eb820
+ نوشته شده توسط شکوفه در سه شنبه 1386/04/19 و ساعت 8:45 |
تاريخچه ساز ایرانی:

صدای وزش باد ، برخورد برگ درختان با يکديگر ، آوای پرندگان ، صدای موج دريا ،آبشار و . . . اولين نوای موسيقی بود که انسان قبل از تاريخ - قبل از داشتن خط و زبان – شناخت . او با تقليد از طبيعت به وسيله حنجره خود درحين کار، بار ديگر ارتباطش را با طبيعت تکرار می کرد . با دميدن درشاخ يا استخوان تو خالی حيوانات ، تنه پوک و توخالی درختان يا صدف موجودات دريايي ، اصوات قوی تری ايجاد کرد که برای اعلام خطر ، ايجاد ارتباط و خبر رسانی يا برانگيختن ترس در دل دشمن و حيوانات وسيله مناسبی بود . بوقها ( سازهای بادی ) شايد اولين سازهای ابداعی انسان بود . با ضربه زدن بر تنه توخالی درختان ( سازهای کوبه ای ) و کشيدن پوست حيوانات بر روی آن ( سازهای کوبه ای پوستی ) يا به ارتعاش در آوردن زه کمان و بعدها استفاده از کدوی خشک يا پوست نارگيل در قسمت انتهايي کمان جهت پايداری و تشديد صوت حاصله ( سازهای زهی ) ، اصواتی پديد می آمد . اين اصوات در رزم ، مراسم آئينی و بزم بشر نخستين جايگاه ويژه ای پيدا کرد و به سرعت مراحل تکامل خود را طی کرد .
نقوش موجود بر روی سفالهای پيش از تاريخ در مناطق مختلف ايران مانند تپه سيلک کاشان ، چشمه علی شهر ری و اسماعيل آباد قزوين و . . . گويای وجود مراسم آئينی است که درآنها نقش ساز نيز ديده می شود . تصوير مهر چغاميش (مربوط به 3400 سال ق.م ) بيانگر رواج چنگ درايران است . ظاهرا" اين ساز پايه و الگوی اوليه ای برای ديگر سازهای زهی بوده است . البته اسناد موجود حاکی است که مصريان اولين ملتی بوده اند که چنگ داشته اند .
در تصاوير بجای مانده در حجاريها ، ظروف و . . . هخامنشی و ساسانی اهميت موسيقی و موسيقيدانها و نيز وجود موسيقی مذهبی ، رزمی و بزمی به وضوح مشهود است . در اين دوره سازهای کرنای ، رباب (غژک) ، بربط ، تنبور ، چنگ ، بوق ، سرنا ، شيپور ، نای ، ارغنون ، دف ، چغانه و قاشقک رايج بوده است و خنياگران ( نوازنده ها) به طبقه سوم جامعه تعلق داشته اند . از مشاهده مجسمه های کوچک بدست آمده از شوش با نام نوازندگان ، فرم سازها ، نحوه بدست گرفتن و جزئيات آنها می توان آشنا شد . بديهی است سازها به مرور و طی مراحل مختلف تکامل يافته اند و بسته به کاربرد آنها ( سازهای رزمی ، مذهبی ، بزمی يا گونه ها یمحلی ) در دوره های مختلف تاريخی ، نشيب و فرازهای گوناگونی را طی کرده اند .
حدفاصل دوره ساسانی تا صفويه تحول چندانی در ساخت سازها به چشم نمی خورد . از دوره صفويه به بعد نيز شواهدی که دال بر وجود انواع سازها و سيرتکاملی برخی از آنها است منحصر به وجود نقش برخی سازها در ديوار نگاره ها و مينياتورها می باشد .
در زمان ناصرالدينشاه قاجار با تأسيس دارالصنايع واقع در جنوب شرقی سبزه ميدان تهران و با گردهم آمدن گروهی هنرمندان در فنون و رشته های مختلف هنری ، هنرمندان ساز ساز چون استاد فرج اله ، حاج طاهر ، خاچيک ، هامبارسون ، يحيي و سيد جمال حضور داشته اند .
از آنجا که موسيقی به عنوان يکی از ارکان مراسم ، جشنها و آئين مختلف ، درفرهنگ بومی ، مذهبی و ملی اين سرزمين جايگاه ويژه ای داشته ، ساخت سازهای ايرانی نيز همواره از مراتب خاصی برخوردار بوده است و حضور هنرمندانی کمال گرا و مبتکر در ساخت سازهای ايرانی به خوبی مشهود است .

انواع ساز
ســاز های ايرانی از حيث جنس به سه گروه : - فلزی - سفالی - چوبی
از لحاظ نوع وشکل توليدصوت به سه گروه :
- سازهای زهی مانند : تار، دوتار، سه تار، عود ، تنبور ، بربط ،رباب ، قانون ( زخمه ای ) ،کمانچه،
سرود ( آرشه ای ) ، سنتور(زهی – کوبشی)
- سازهای بادی : فلوت ، نی ، قره نی ، نی انبان ، کرنا ، با لابان ، دوزله ، سرنا ، نفير، دونيه ، شمشال
- سازهای ضربی : دايره ، دهل ، تنبک ، نقاره ، سنج ، طاس ، دف
طبقه بندی شده اند . صدای حاصل از يک ساز به جنس و شکل ساختمان آن و طبعا" به ساخت صحيح و دقيق آن بستگی دارد .
سازهای فلزی که معمولا" از جنس برنج يا مس هستند ، به طريق "ريخته گری يا چکش کاری" ساخته می شوند .
سازهای سفالی ، همانطور که از نام آن پيداست از جنس سفال ( گل رس پخته شده ) می باشد . برخی تنبک ها و سازهای بومی مانند طاس های پوستی و فاقد پوست ازسفال – دستی يا با چرخ _ ساخته می شوند .

سازهای چوبی به طريق "تراش و برش" ساخته می شوند . اين گروه از سازها بيشترين و متنوع ترين سازها را درخود جای می دهد و آنجا که سخن از نواختن يا ساختن سازهای ايرانی است بيشتر اين سازها در ذهن تداعی می گردد . اکثريت سازهای زهی و برخی سازهای ضربه ای به اين روش ساخته می شوند .

روش تراش و برش :

مواد اوليه :
- انوع چوب : گردو ، سنجد ، توت سياه ، افرا
- استخوان برای نصب روی دسته
- چسب يا سريشم
- شاخ قوچ برای ساخت خرک ، سيمگير ، شيطانک
- پوست گوسفند

وسايل و ابزار :
- مغار گيلويي : برای کندن و خالی کردن داخل کاسه سازها
- تيشه معمولی نجاری در اندازه های بزرگ ، متوسط و کوچک : برای تراش روکار و شکل دادن
- اسکنه : برای درآوردن فاق و وصل دسته و . . .
- اره تَر بُری و خشک بری – اره کمانی : برای برای درز کردن کاسه ، فاق زبانه کاسه و بريدن و درست
کردن خرک ، بريدن و درز کردن استخوانهای روی دسته ساز
- رنده های معمولی نجاری ، رنده خشتی ، رنده بغل دوراهی : برای رنده کردن و شکل دادن
- انبرک : برای اندازه گيری قطر کاسه

- کوليس ، گونيا و پرگار
- خط کش فولادی
- خط کش نجاری
- چوب ساب ترسابی و خشک سابی
- چوب ساب قاشقی و نيم گرد
- ليسه معمولی و نيم گرد
- قيد ( گيره بزرگ) برای تحت فشار قراردادن دوقسمت کاسه ساز
- گيره روميزی
- دريل دستی
- دريل شترگردن
- ريسمان باريک پنبه ای
- انواع قالبها( برای سازهای کاسه دار ) : - قالب کاسه - قالب دهنه کاسه بزرگ - قالب دهنه کاسه
کوچک ( نقاره) - قالب از لبه نقاره تامحل وصل دسته به کاسه - قالب سر پنجه و
قالب سيمگير
- لوازم رنگ آميزی ساز : الکل صنعتی نود درجه ، لاک طلايي – پارافين غير خوراکی مايع ، کاغذ
سمباده آج متوسط و آج ريز(نرم)

روش ساخت
ساخت ساز به دو روش صورت می گيرد
1. ساز يک تکه : در سازهايي که يکپارچه ساخته می شوند ، ابتدا هنرمند الگوی اوليه ساز را تهيه کرده و آنرا به روی چوب منتقل می کند . مطابق اين الگو ، اضافات چوب به وسيله اره فلکه يا مغارهای مختلف تراش داده می شود . ابتدا قسمتهای بيرونی ساز شکل داده می شود ، سپس قسمتهای داخل ، از جمله کاسه ساز خالی می شود . از سازهايي که به اين طريق ساخته می شوند می توان به تار ، سه تار ، تنبور ، دوتار و کمانچه اشاره کرد .
2. ساز ترکه ای : ترکه های چوب از قبل آماده می شود سپس ترکه ها درقالبهای آلو مينيومی که شکل کاسه ساز را دارند ، تحت فشار معينی و طی مراحل مختلف شکل کاسه ساز را به خور می گيرد . ترکه ها بر روی قالب اصلی که فرم کلی ساز را دارد درکنارهم قرار گرفته و به وسيله سريشم به يکديگر متصل می شوند . ساخت سه تارهای ترکه ای به اين روش صورت می گيرد


بعد از ساخت و پرداخت ، سطوح ساز به وسيله لاک و الکل پوشيده می شود و درمرحله بعدی پرده بندی و سيم انداختن ، تعبيه گوشی ها ی کوک ، خرکها انجام می گيرد . و در مرحله آخر تنظيم صدا (رگلاژ ) صورت می گيرد .
اکثر قريب به اتفاق سازها زهی مانند تار ، سه تار ، کمانچه و . . . از شکم در انتهای ساز ، گردن يا دسته و سر (محل قرارگرفتن گوشی ها ) تشکيل شده اند . سيم ها با تعداد مختلف در ته ساز ثابت می شود و به موازات طول ساز ، شکم و گردن را طی کرده و به دورِ گوشی ها پيچيده می شوند .
دربرخی سازها شکم دوقسمتی است ( تار و کمانچه ) و گاه بر روی يک يا دوقسمت آن پوست کشيده شده است که غالبا" از پوست شکمبه گوسفند تهيه شده است .
شکل و جنس مضرابها در سازها متفاوت است . گاه فلزی و گاه از جنس شاخ يا پلاستيک و گاه از پر مرغ است .
آرشه يا کمان از يک ميله نازک ، دراز ولی محکم از جنس چوب ساخته می شود که در دو سر آن پايه هايي برای الصاق يک دسته تعبيه شده است .


منبع: http://www.tradart.iranmiras.ir/kar_08.htm
+ نوشته شده توسط شکوفه در سه شنبه 1386/04/05 و ساعت 14:17 |
با سلام

از اونجايي كه من تازه يادم  اومده كه مسئول برنامه ريزي هستم به كمك همتون احتياج دارم. اول اينكه بايد بدونم براي چه فعاليتهايي بايد برنامه ريزي كنيم و اينكه مدت زمان انجام هر فعاليت چقدر بايد باشه؟ و اينكه علاوه بر پيشرفت زماني بايد براي هر فعاليت هم وزني در نظر گرفته بشه و پيشرفت وزني اون هم تعيين بشه (يعني كيفيت هم سنجيده بشه).

من يك سري فعاليت كه به ذهنم رسيده رو نوشتم اگر موردي از جا افتاده لطفا ذكر كنيد.

با تشكر

۱. تمريتهاي فردي

۲. تمرينهاي دونفره

۳. تمرين قطعات گروه (كه هر قطعه بايد جداگانه تعريف شود)

۴. تمرين شعر و هماهنگ كردن قطعات با متن

۵. هماهنگ شدن گروه ملودي و كر با گروه دف

 

+ نوشته شده توسط شکوفه در شنبه 1386/03/19 و ساعت 14:48 |
با تشکر از آرش که چنین قدمی رو برداشت. امیدوارم که بتونیم وبلاگمونرو بروز بکنیم و مطالب جدید و آموزنده ای رو ارائه بدیم.

امضاء محفوظ

+ نوشته شده توسط شکوفه در چهارشنبه 1386/03/02 و ساعت 10:4 |